כללי

משחקי חשיבה – ככה הופכים את הילדים לחדים וחכמים יותר

כאשר הגוף רופס וחלש ברור לכולנו מה צריך לעשות. כושר, כושר ועוד פעם כושר. כאשר המוח קצת רדום ולא מתקדם גם אז צריך לעשות כושר. כושר מחשבתי.

זה לא כושר שעושים עם משקולות או ריצה ממושכת. זה כושר מסוג אחר שאותו אפשר לעשות בצורה חווייתית באמצעות משחקי חשיבה אטרקטיביים.

על כך בשורות שלפניכם.

משחקי חשיבה – חדר כושר למוח

יש חוק מאוד ברור בגוף האנושי שאומר שכדי לשמר ולחזק את התקינות של האיברים, השרירים והמערכות השונים, צריך לעשות בהם שימוש מתמיד.

לדוגמה כדי לפתח שרירים עוצמתיים, צריך להתעמל ולאמץ אותם באמצעות שימוש אינטנסיבי, וכך הם הולכים ובונים את עצמם יותר ויותר.

אצן שרוצה לפתח יכולת לרוץ במהירויות מטורפות, מקדיש שעות רבות מיומו לריצה שהולכת ונעשית מהירה ואינטנסיבית יותר ככל שהרגליים מתרגלות לקצב ובונות את היכולות הדרושות לכך.

אותו עיקרון ממש נכון גם למוח שלנו. ככל שנשתמש בו ונפגיש אותו במשימות חשיבה מאתגרות. נחדד אותו ונהפוך אותו להרבה יותר אפקטיבי, גמיש, מפוקס ומסוגל.

יש רק הבדל אחד בין התעמלות לגוף, לזו של המח. בעוד ההתעמלות לגוף כרוכה במאמץ רב ובדרך כלל היא לא מהנה כשלעצמה (להוציא ספורטאים שכן נהנים מעצם המאמץ) אלא רק בתוצאותיה. ההתעמלות למוח יכולה להיות מהנה בעצמה באמצעות שלל משחקי חשיבה מרתקים וסוחפים, וזה עוד לפני שדברנו על התוצאות המדהימות.

ככל שנשכיל כהורים לשפע את ארונות המשחקים של הילדים שלנו כמה שיותר משחקי חשיבה אטרקטיביים ומושכים, כך נבטיח שהילדים שלנו יפעילו את מוחם וישדרגו את יכולותיו.

משחקי חשיבה – לא רק שיפור היכולות הקוגניטיביות

טוב. אז הבנו שמשחקי חשיבה משפרים מאוד את יכולות החשיבה של הילדים שלנו. אבל זה ממש עוד לא הכול.

לפניכם עוד מספר תחומים בהם הילדים שלכם ישיגו שיפורים באמצעות משחקי חשיבה:

  • סבלנות

הילד שלכם יושב תמיד על מחטים? אין לו סבלנות לשום דבר? משחקי חשיבה דורשים מהילד כתנאי הכרחי לניצחון התאזרות בסבלנות. גם כדי לחשב את הצעדים הבאים שלו, וגם כדי לתת לשחקן היריב לחשב את צעדיו. כך מפתח הילד מבלי משים גם את שריר ההשהיה הפנימי, ומשפר את היכולת שלו לנשום עמוק ולחכות ב-ס-ב-ל-נ-ו-ת.

  • ריכוז

בדור המסכים שלנו ילדים מתמודדים עם קשיי ריכוז קשים. עם כלל הגירויים שיש בסביבה הטכנולוגית, האתגר לשמר רמת ריכוז טובה בשיעורים בבית הספר הוא ענק. וגם את זה אפשר לשפר באמצעות משחקי חשיבה. המשחקים מפקסים את הילד ושואבים אותו לעולם הדורש מקסימום נוכחות מרוכזת בסיטואציה. מה שמתרגל לילד את היכולת הזו, שלאחר מכן תשתכפל גם לשאר התחומים בחיים הדורשים קשב וריכוז.

  • מיומנויות חברה

משחק חשיבה, בדיוק כמו כל משחק אחר שיש בו יותר ממשתתף אחד מביא לאינטראקציה חברתית חיובית. שעת משחק מהנה מקרב מאוד בין לבבות של חברים ומחבר אותם עוד ועוד. אבל זה עוד לא הכול. בשעת משחק חשיבה נפגשים הילדים גם עם הפסדים וכישלונות, שאיתם הם נדרשים להתמודד בכבוד, בהגינות ובאיפוק מול המשתתפים הנוספים למרות הקושי והאכזבה. מה שמשפר פלאים את מיומנויות החברה שלהם, ומבטיח שהם יהפכו לאנשים ידידותיים וחברותיים יותר.

  • חשיבה אסטרטגית

כמה אנחנו רוצים שלילדים שלנו תהיה חשיבה וראייה אסטרטגיות על החיים. כמה היינו רוצים להקנות להם את היכולת לנתח את הסיטואציות בחיים בראייה ארוכת טווח ומנקודת מבט רחוקה ממעוף הציפור, המכניסה ל'פריים' של ההחלטות, כמה שיותר שיקולים נכונים המובילים בסופו של דבר להכרעה הנכונה ביותר בעבורם.

גם את היכולת הזו הילדים שלכם ישפרו באמצעות משחקי חשיבה. משחקים אלו אינם ניתנים להכרעה באמצעות ראיה נקודתית ומקומית שאינה מביאה בחשבון התפתחויות והסתעפויות עתידיות. מה שמחייב את הילדים לחשוב כמה צעדים קדימה לפני כל מהלך ומסגל להם את היכולת הקריטית הזו, שעוד תבוא להם לשימוש באין ספור צמתים בחיים.

  • ביטחון

ניצחון של ילד במשחק חשיבה מביא איתו המון ביטחון שבונה את התדמית האישית של הילד בעיני עצמו.

בניגוד למשחקי מזל שהניצחון בהם הוא אקראי לחלוטין ולא מעיד על שום ייחודיות, יכולת או מסוגלות. הניצחון במשחק חשיבה הוא תולדה של חשיבה מאומצת, וככזה הוא נושא משמעות חיובית עם נגזרות פוזיטיביות חשובות ביותר.

איזה הורה לא רוצה בשביל הילדים שלו את כל הטוב הזה? זה הזמן להתחיל להרגיל אותם לשחק עם משחקי חשיבה איכותיים ומעניינים.

מה אם הילד שלי לא ממש מתחבר למשחקי חשיבה?

אכן יש ילדים שבאופן טבעי אוהבים ונמשכים למשחקי חשיבה, ויש כאלה שפחות. להורים לילדים מהסוג האחרון יש לנו 3 עצות שיכולות לגרום לילד בכל זאת לשחק עם משחקי חשיבה ואף להנות מהם מאוד:

  • המבחר הענק

בניגוד לעבר בו היה מבחר מצומצם של משחקי חשיבה (שחמט וכו') היום יש מבחר בלתי נגמר שרק הולך ומתעבה כל הזמן. ומתוך ההיצע המטורף הזה אפשר להתאים לכל ילד משחק חשיבה שהוא יכול להתחבר אליו.

יש ספקטרום רחב של רמות קושי במשחקי חשיבה. כך שילד שמתקשה עם משחקי חשיבה קשים, אפשר להתאים לו משהו קליל יותר בתור התחלה, כאשר בהמשך כשהוא יתרגל קצת יותר לחשיבה הוא יוכל להעלות את הרף ולהנות גם ממשחקי חשיבה קשים יותר.

  • שילוב מאוזן ונכון

יותר מאשר הילד לא מתחבר למשחקי חשיבה, הוא אוהב את המשחקים האחרים אליהם הוא רגיל ואותם הוא אוהב, והוא ממש לא רוצה שניקח לו אותם.

אז קודם כל בחיים לא נשלול מהילד את הזכות לשחק עם מה שהוא אוהב. בין אם זה משחקים אלקטרוניים, ובין אם זה משחקים פיזיים כגון כדורגל, תופסת וכו'. את רוב הזמן נשאיר לו למשחקים שהוא מעדיף ואוהב, ובשארית הזמן ננסה בצורה טבעית, מחבקת ואוהבת לשדל אותו לשחק איתנו משחק חשיבה מעניין.

חשוב לתת לילד תחושה טובה ולהשרות אווירה קלילה ומצחיקה לכל אורך המשחק, כדי שבעתיד הוא ירצה באופן עצמאי וטבעי לשחק אותו, עד כדי כך שהוא עוד יתחנן שנקדיש לו בשביל זה זמן.

  • לא להנחית משחקים

לפעמים נראה לנו ההורים שמשחק חשיבה מסוים מאוד יתאים לילד שלנו, ואנחנו 'מנחיתים' אותו עליו כעובדה, ומסבירים לו עד כמה הוא מדהים, מרתק וסוחף. אבל מה לעשות שהוא לא חושב ככה? ובסוף זה הוא שצריך להתחבר למשחק ולאהוב אותו.

אז מה עושים? פשוט מאוד! שואלים את הילד האם יש איזה משחק חשיבה שמדבר אליו? ואם אין לו כזה אפשר לגלוש יחד איתו לאתר שמוכר משחקי חשיבה לילדים, ולעבור איתו משחק, משחק, להסביר לו מעט על כל אחד, עד שהוא יצביע על האחד שנראה לו מתאים. עכשיו הכפלתם ושילשתם את הסיכוי שהוא ירצה לשחק ושהוא אפילו ייהנה מזה מאוד.

משחקי חשיבה – לא רק לילדים, גם למבוגרים

גם אנחנו המבוגרים צריכים כל הזמן שלמור על כשירות מחשבתית, ו'לשמן' את צירי המוח, כדי להפיק ממנו את המקסימום.

נכון להיום יש גם בעבור מבוגרים היצע מטורף של משחקי חשיבה סוחפים, שגם מהווים תעסוקה חברתית מהנה ומספקת, וגם משפרים ומייעלים את היכולות המוחיות שלנו.

משחקי חשיבה מומלצים ביותר בכל גיל ובכל מצב, ותמיד כדאי להחזיק בארון כמה מהם. אז קדימה שנתחיל לשחק?

קינדר טויס – הבית של משחקי חשיבה לילדים ולמבוגרים בכל גיל

כאן באתר הבית הפופולארי של 'קינדר טויס' תמצאו מגוון אדיר של משחקי חשיבה לילדים ולמבוגרים בכל גיל.

בעזרת ניסיון עשיר ועתיר שנים בתחום המשחקים, הצוות שלנו ריכז בעבורכם את מיטב משחקי החשיבה מהארץ ומהעולם, מחברות המשחקים הטובות והמובילות, כדי שתוכלו להנות במקסימום מאין ספור שעות משחק מרתקות ומהנות.

אצלנו תמיד תהיו בטוחים שתמצאו את המבחר הגדול והעדכני ביותר של משחקי חשיבה, במחירים מצוינים.

אז כל מה שנשאר לכם עכשיו זה לצאת למסע קניות און ליין באתר החווייתי שלנו, למלאות סל איכותי של משחקי חשיבה עוצמתיים ולהנות משירות מצוין וממשלוח ישיר עד פתח ביתכם. אז קדימה למה אתם מחכים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *