כללי

משחקים הם כלי טיפולי חשוב ואפקטיבי לילדים כיצד להתגבר על אתגרים ומוגבלויות.

הגילאים הצעירים הם תקופת זמן חשובה ביותר בהתפתחות החברתית של הילד. משחק הוא לא רק “כיף”: 


הוא משלב תנועה ומגע, הילד משחק ב-“משחקי כאילו” בו הוא יוצר עולם פרי דמיונו, ולבסוף משחק במשחק הקבוצתי שמבוסס על מערכת חוקים ומוסכמות (כמו העולם האמיתי). 

דרך המשחק הילד לומד את חוקי החברה שבה הוא חי וכל זאת בגיל צעיר למדי.  לכן טיפול באמצעות משחק יכול להיות כלי חיובי ויעיל לתמיכה בהתפתחות של הילד גם בגיל צעיר מאוד.

הנה שלושה סוגי משחקים שעוזרים להתפתחות הילד ומומלצים מאוד:

?משחקים סנסומוטוריים (משחקי חושים ותנועה)

כדי לקלוט ולהבין מסרים מהסביבה ולהגיב בהתאם, צריך תפקוד תקין של חמשת החושים. 
הרבה מהאתגרים שמוגדרים כיום תחת התוויות של “לקויות למידה”, “קשיי תפקוד” או “עיכוב בהתפתחות של הילד” הנם תוצאה של רגישות יתר או תת-רגישות של מערכת החושים. 

משחקים המתייחסים לחושים ולתנועה, מסייעים בוויסות תקין של מערכת החושים. משחקים כמו:


עבודה עם חול, מים וצבעי ידיים, משחקי קפיצות, מחבואים וכו' 

?משחקי דמיון

במשחקים אלו הילד בתפקיד הבמאי ויוצר מציאות מדומה, המשקפת את עולמו הפנימי. 


קופסה ריקה הופכת ל”מערה סודית”, ומקל פשוט משמש כ”חרב קסמים”. במשחקי “כאילו” הכל אפשרי, וילדים חווים מחדש אירועים שהתרחשו בעבר ומשלימים איתם. 

בנוסף לכך, המשחק מאפשר ביטוי של פחדים ורצונות, הקשורים במציאות היומיומיים של הילד.

למשל: אצל ילד שבוחר לגלם דמות מסדרת טלוויזיה או כל יצור פרי דמיונו, אופי הדמות שהוא בוחר לגלם, ילמד רבות על מה שמעסיק את עולמו הרגשי. הילד יכול להיות פעם חיה קטנה שמתחבאת, ופעם אחרת – שודד המטיל אימה על הסביבה. 

התנסויות מסוג זה מעודדות גמישות מחשבתית ורגשית, החשובה כל כך להתפתחות תקינה של הילד!

?‍?משחקים עם כללים

אם נתבונן על קבוצת ילדים במשחק, פתאום נגלה שהמשחק איננו פשוט כפי שבתחילה נדמה היה לנו. 


במשחק יכולים לעלות נושאים רגשיים, כאשר הילד מתקשה להשתתף במשחק חברתי, תחושת הערך העצמי שלו נפגעת והוא חווה תחושת בדידות. 

חשוב לצייד את הילדים בכלים שיאפשרו להם לקחת חלק במשחק הקבוצתי עם בני גילם. המשחק הטיפולי שמדמה משחק חברתי עם כללים הוא כלי מצוין לעשות זאת:

הוא שונה מהמשחק בחיי היום יום מכיוון שהוא מותאם לצרכים הייחודיים של הילד ומאפשר לילד להיות שותף בקביעת החוקים ובכך לחוות הצלחה ותסכול במידה המתאימה לו. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *