כללי

טעויות של הורים בקניית צעצועים לילדים

לא מבינים למה הילד לא משחק בצעצועים שלו? אולי פשוט הם לא מתאימים לו. אז על מה צריך לשים לב לפני הקנייה הבאה? ומאיזה טעויות כדאי להימנע כדי שהילד באמת יהנה מהצעצוע?

הורים רבים מתלוננים שהם קונים וקונים, אבל הילדים לא
מתעניינים בצעצועים
.
ישנה חשיבות גדולה להתאמת הצעצוע לגיל התינוק ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ובנוסף לאופי הספיציפי שלו. לכן
חשוב לא רק לקנות לפי ההוראות הכתובות, אלא להפעיל שיקול דעת ולהתייעץ
.

אחת הטעויות הנפוצות היא קנייה של צעצוע שלא באמת
מתאים לתינוק, ואז אתם מתאכזבים מהצעצוע, כי הילד משתעמם ממנו, לכן חשוב לבדוק כמה
דברים
:

תמיד תגידו למוכר את הגיל האמיתי שלו.
אל תעגלו. היא בת עשרה חודשים, לא שנה! נכון, היא מאד
מפותחת, אבל חודשיים זה הרבה זמן בחיי תינוקות. חודשיים של התנסויות, של שכלול
מיומנויות מוטוריות, תפיסה מרחבית, התפתחות קוגנטיבית ועוד

 תינוק בן ארבעה חודשים לא באמת יכול להחליט אם הצעצוע שמראים לו בחנות טוב עבורו או לא. אז אל
תראו לו את הצעצוע ותבחנו לפי זה אם הוא 'אוהב או לא אוהב את הצעצוע'. אם הוא לא
מתעניין בצעצוע בחנות זה לא אומר שהוא לא אוהב אותו. אולי הוא מוסח מכמות הגירויים
שיש בחנות? אולי הוא עייף, רעב או מכונס בעצמו? כאמור, לפעמים לוקח קצת זמן עד שתינוק
מתחבר לצעצוע
.

עניין מבלבל נוסף הוא הגיל שרשום על האריזה. לפעמים הוא נכון אבל לא תמיד.
אז מה עושים? קודם כל, לא מסתמכים על הגיל שכתוב באריזה כעל 'תורה מסיני'.
מתייעצים עם המוכר בחנות, מקבלים המלצות, ולומדים להפעיל שיקול דעת. למשל, אם
קניתם צעצוע שכתוב עליו גיל שישה חודשים פלוס, והילד בן שישה חודשים כלומר תחילת
הגיל הרשום, הנמיכו ציפיות
.

סביר להניח שהוא יוכל לבצע רק חלק קטן מהאתגרים שיש
בצעצוע. למשל, בצעצוע מסוג 'התאמת צורות' כתוב בדרך כלל שהגיל הוא שישה חודשים
ומעלה. בגיל שישה חודשים התינוק יכול לאחוז באחת הקוביות ולהכניס לפה. זהו. אחר כך
יוכל להכניס את הצורות למיכל ללא המכסה, להקיש שתי קוביות זו בזו, להשליך אותו,
ורק בגיל 10-14 חודשים בערך, אפשר להתחיל ולצפות שיכניס את הצורה העגולה לפתח
העגול, ובהדרגה גם את שאר הצורות
.

כך גם כשמדובר בצעצוע מסויים של 'התאמת צורות' ישנן כמה רמות
שונות של הצעצוע – האם יש שלוש צורות גיאומטריות בסיסיות בלבד (למשל – עיגול,
ריבוע ומשולש) או האם יש שש צורות ומעלה? האם הצורות מאוד דומות (למשל, מחומש
ומשושה) או שיש בהן שוני רב כוכב ועיגול? האם הצורות נמצאות למעלה, על המכסה או
בצד קשה יותר. כדאי לשים לב לכלל הגורמים
.

הכי חשובלשים לב שאתם לא
מלחיצים את הילד עם ציפיות לביצועים נכונים. שאתם מאפשרים לו לנסות, ליהנות
מהחיפוש, והנסיונות, מהתהליך – ולא מצפים שמיד יבין ויצליח במונחים שלכם ברור,
להכניס את הריבוע לפתח המרובע ולאפשר לו להצליח במונחים שלו – ליהנות מתהליך
המשחק, לגלות את הצעצוע בהדרגה ובדרכו
.

יש ילדים שכל גירוי מעורר אותם ויש ילדים שיתייחסו
לגירויים רק שהם יהיו ברמה הכי גבוהה ויש ילדים שמספיק להם רק גירוי קליל על מנת
להגיב אליו. למשל: יש ילד שמאוד תצרום לו מוזיקה בווליום גבוה ויש ילדים שרק
במוזיקה חזקה יתחילו להגיב לצלילים וישתף פעולה
.

לכל ילד טמפרמנט מולד.
יש ילדים שרואים
צעצוע חדש ומיד
מתלהבים ומנסים. ויש ילדים שזקוקים לזמן עד שהם מתרצים וניגשים לנסות גירוי חדש.
יש ילדים עם רגישות גבוהה לגירויים. למשל, צעצוע עם אורות מהבהבים ומוזיקה בווליום
גבוה יכול להיות לא נעים להם והם יירתעו מהצעצוע, בעוד אותו צעצוע בדיוק ילהיב ילד
אחר, עם רגישות נמוכה יותר. לכן, הזהרו בהשוואות שמביאות לאכזבה מהילד שלכם. נסו
להבין מה מושך אותו וממה הוא נמנע
,כדי שתוכלו להתאים לו את הצעצוע הנכון עבורו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *