כללי

כיצד משפיעה המוגבלות על התפתחות המשחק אצל ילדים?

אצל ילדים עם מוגבלות לרוב ניתן לראות פערים וחסרים במשחק אשר משפיעים על תחומי התפתחות נוספים. למצב זה יש שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא שלילדים עם מוגבלות אין את אותן מיומנויות משחק שיש לילדים ללא מוגבלות והסיבה השנייה היא שלילדים עם מוגבלות אין את אותן הזדמנויות למשחק, בהשוואה לילדים ללא מוגבלות  אצל ילדים עם מוגבלויות שונות, התפתחות המשחק תהיה שונה ומורכבת יותר מזו של ילדים ללא מוגבלות. המוגבלות יכולה להשפיע במגוון דרכים על התפתחות המשחק

1 .מיומנויות התפתחותיות כאמור, השתתפות במשחק תלויה ביכולת הסנסו-מוטורית, ביכולת התנועה, בתיאום עין-יד, ביכולות קוגניטיביות, במיומנויות תקשורת ושפה. מיומנויות ויכולות אלה מתפתחות במהלך שנות הילדות ומשתנות בין אדם לאדם. אצל ילדים עם מוגבלויות יכולות אלה מתפתחות באיטיות רבה יותר ואצל חלק מהילדים אינן מתפתחות כלל. בנוסף, כפי שצוין קודם, המשחק עצמו מסייע בהתפתחות מיומנויות ויכולות אלה, כך נוצר מעגל סגור שבו הקשיים הנובעים מהמגבלה מונעים או מקשים על הילד לשחק וכך נמנעת התפתחות הנובעת מהמשחק עצמו .

2.מיומנויות משחק- מיומנויות משחק מתעצבות ומשתכללות על ידי פעילות של חקירה, תרגול ומעורבות בסביבה של הילד וכן יעל ידי למידה מאחרים. עבור ילדים עם מוגבלות כמות ואיכות הזמן הקיימת בפעילויות אלה היא קריטית. לרוב, לילדים עם מוגבלות יש הגבלות ביציאה לטבע וכן בכמות הזמן הפנוי שיש להם. הגבלות אלה נובעות מכמה סיבות; ראשית, לילדים אלה יש מוגבלות כלשהי בתנועה חופשית במרחב. שנית, קיימים מכשולים חברתיים וסביבתיים המקשים על פעולות אלה ולבסוף, עיקר זמנם של הילדים מוקדש לטיפול פיזי וכן לטיפולים משקמים מסוגים שונים שיכולים שמונעים את

3 .מיומנויות חברתיות- מיומנויות חברתיות מתפתחות תוך כדי משחק כתגובה למשוב של הסביבה ותלויות בהזדמנויות לאינטראקציה חברתית שיש לאותו הילד. ילדים עם מוגבלות הם בסיכון גבוה לחוות בידוד חברתי, בעיקר בשל מכשולים סביבתיים שונים הקשורים במשפחה, בקהילה, במרחב הפיזי ובאווירה חברתית. כך, לא רק שהם מתמודדים עם עצם המגבלה שיכולה להשפיע על התפתחות המיומנויות החברתיות, הסביבה אינה מאפשרת להם להשתתף באופן פעיל באינטראקציות חברתיות היכולות לפתח את המיומנויות הללו 

4.דמיון וחופש פעולה- משחק דמיוני מתפתח לאחר שהילד חווה ולמד בעצמו כיצד הסביבה פועלת וכעת הוא יכול להשתמש במה שלמד ולדמיין לעצמו מציאות אחרת, שבה הוא רותם את החפצים לשרת את עולמו הדמיוני. כך, צלחת הופכת להגה, בובה הופכת לתינוקת וכד'. המוגבלות, פעמים רבות,מצמצמת את חופש הפעולה של הילד ואת ההתנסויות שלו בסביבתו הקרובה, כך, הוא חווה את העולם ואת 8 החפצים סביבו רק על ידי תיווך והרבה פחות מתוך התנסות ובחירה חופשית. החקירה שלו את הסביבה מוגבלת ואין לו תחושה של שליטה והבנה של "איך דברים פועלים" ומכאן יקשה עליו לדמיין כיצד להפוך את הסביבה למשהו חדש, דמיוני ואחר

5..מוטיבציה פנימית– המוטיבציה הפנימית לשחק נובעת קודם כל מכך שמשחק מביא להנאה וכיף. זוהי המוטיבציה החזקה ביותר והיא המניעה את הילדים לחפש את המשחק וליזום אותו. עבור ילדים עם מוגבלות המשחק קשור פעמים רבות עם לימודים או טיפולים מסוגים שונים, שיש להם מטרה תפקודית/חינוכית והם נעשים ביוזמת המטפל או איש החינוך. כך, הם פחות מקושרים עם הנאה ועל כן גם המוטיבציה לשחק נפגעת

6 .סביבה פיזית וחברתית– לסביבה הפיזית והחברתית תפקיד חשוב ביותר ביצירת הזדמנויות למשחק עבור ילדים עם מוגבלות. ילד ללא מוגבלות מייצר לעצמו את הסביבה המשחקית ויכול בקלות רבה יותר להפעיל את הסביבה ולייצר עבורו סיטואציות משחקיות. עבור ילדים עם מוגבלות נדרשים תנאים מזמינים, נגישים ומותאמים לצרכיהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *